Az arculat mutatja meg hogy miben vagy más, mint a többiek. Az arculat egységes és tudatos megjelenés, amely összetéveszthetetlen és sajátságos jegyeket hordoz az adott szervezeten belül és annak kifelé irányuló kommunikációjában. Az egyedi, azonnal felismerhető képi világ megkülönböztet a konkurenciától, és bizalmat kelt a vásárlókban. Legyen szó egy kis- és középvállalati szegmensbe tartozó cég megjelenéséről, vagy egy óriásvállalatéról, az arculatnak professzionálisnak, egyedinek és könnyen felismerhetőnek kell lennie.
Ha úgy érzed, hogy az arculatod már nem azt tükrözi, amit a cég képvisel, ideje elgondolkodni az arculatváltáson. Ez könyörtelenül hangzik, de az megdönthetelen tény, hogy az arculat a céges jövőd alapját képezi.
Mik lehetnek árulkodó jelek?
- Elavult arculati elemeket használsz: Comic Sans betűtípus a logódban, kifakult, ezer éves cégtáblák, túl sablonos névjegykártya, elavult statikus honlap? Legyél naprakész ebben is.
- Az arculat túl egyszerű, vagy túlságosan hasonlít a konkurenciáéra: érdemes közvéleménykutatást csinálni a témában, ami egyúttal a versenytársakhoz való hasonlóságra is kiterjedhet.
- Üzeneted nem jut el a célcsoporthoz: az arculatnak feltétlen tükröznie kell az eladásra váró terméket és az üzenetet is. Ha örökös harc van közted és az ügyfelek között, akkor valami biztosan hibádzik a közvetített üzenetben és nem azokat éred el, akiket kellene.
- Nem elég hatékonyak a munkatársaid: a rossz üzenet vagy márkakép a munkatársak hangulatát is befolyásolja. Ha nem tudnak azonosulni az arculattal, a a probléma gyökeréig kell ásnod.
Mit érint az arculatváltás?
- Az arculat formai elemeit, vagyis mindent amit látsz: logó, névjegy, levélpapír, honlap, webdesign, reprezentációs ajándékok, szórólapok, hirdetések, cégtáblák.
- A cégfilozófiát, hiszen az új design új gondolkodásmódot is igényel, így lesz csak sikeres.
- A költségvetésedet, hiszen ezek a munkák járnak némi kiadással, de be kell látni, hogy a sikernek ára van. Kutatások szerint a különböző céges marketinganyagok 97%-ban befolyásolják a vevőt, vagyis ezekre bizony érdemes költeni.
Mikre figyelj az arculatváltás során?
- Határozd meg a konkrét célt, ha úgy tetszik, a marketing stratégiádat. Pl: Új célcsoportot szeretnél elérni / Differenciáltad a termékkínálatodat, ezt szeretnéd közzétenni / Megtaláltad a piaci rést, és újra szeretnéd pozícionálni cégedet / Azt szeretnéd kifejezni, hogy te vagy a legjobb a piacon.
- Légy következetes: a logód és adott esetben a csomagolás is következetes legyen, így a vásárlók egy idő után maguktól is felismerik és megkülönböztetik majd a terméket. A logó vizuális elemei is kapcsolódjanak a termékhez/céghez. A következetesség legyen igaz a közösségi médiás szereplésre is: ha a márkád komoly és üzleti jellegű, ne posztolj vicces, irreleváns mémeket Facebookon, hiszen ez ellenkezik az üzeneteddel és a komolytalanság benyomását keltheti.
- Legyen célja az új logónak: 2014 például számos felfrissített logót hozott: airbnb, Reebok, 7up, és még sok más márka kapott új arcot. Néhány egészen lenyűgöző lett, van amelyik kissé zavarba ejtő, de mindegyik hatott valahogy, és ez a fontos. A folyamatot pedig remekül szemlélteti a Designmantic infografikája:
Oszd meg az emberekkel!
- Miután elkészült a design, ne felejtsd el ezt tudatni is a világgal! Twitter, Facebook, LinkedIn, Instagram vagy Google+? Ahol csak jelen vagy, oszd meg követőiddel is az eredményt, így ők is elmondhatják a véleményüket. Sőt, a tervezés folyamatába is bevonhatod rajongóidat: meg fogsz lepődni, hogy milyen sokan szeretnének részesei lenni egy ilyen nagyszabású, izgalmas folyamatnak.