2018 a megújulás éve. A megállapítás természetesen a grafikai megoldásokra is igaz lesz, és minket legfőképpen ez érdekel, igaz? 😊 ’A klasszikus az új modern’, ez a vonulat megfigyelhető a tipográfiai megoldásokban, az illusztrációs technikákban. Valamint meghatározóak lesznek az erős vizuális hatások, a kontrasztok, az eltérések, a különbségek merész ütköztetése. Továbbra is hangsúlyos a minden kijezőn optimálisan megjelenő, reszponzív megjelenés.
Nézzünk rá példákat!
Reszponzív logók
A reszponzív design már mintegy 10 éve uralja a webet, a mobiltelefonok robbanásszerű elterjedésével párhuzamosan a hagyományos weboldalak kiszorultak a képből. A designerek és fejlesztők vállvetve dolgoztak azon, hogyan elégítsék ki a felhasználók igényeit minél tökéletesebben, egyre tökéletesebb és optimalizáltabb megoldásokat kínálva.
A cégek mostanra odáig jutottak, hogy a weboldaluk mellett a logójukat is optimalizálni akarják. Az elmúlt évek során a logók általában frissítésen, megújuláson mentek keresztül, megtartva önazonosságukat, a jelen kor viszont az eddigi legnagyobb léptékű frissítést idézi elő: megszületik a logók reszponzív, képernyőoptimalizált változata.
Retro minták
Visszatér a 80-as 90-es évek retro stílusa, újra teret kapnak a nosztalgikus mintázatok, melyek örök érvényűek, eredetiséget és nosztalgikus hangulatot sugallnak. „A klasszikus az új modern”, csak el ne vesszük a minták tengerében 😊
Vintage
A Vintage stílus sikere és hódítása az új évben is töretlen. A klasszikus, patinás, nosztalgikus, “békebeli” hangulatot idéző minták, a púder és cukorka vagy a fekete és fehér színek kombinációi, mind-mind a vintage stílus félreismerhetetlen jegyei. Ez a stílus egyfajta életfelfogás, törekvés arra, hogy hogyan tudjuk a múlt értékeit a jelenbe varázsolni.
Színátmenetek
A színátmenetek újra a fénykorukat élik, viszont ez nem azt jelenti, hogy az eddig uralkodó minimalista stílus/flat design a háttérbe akarna vonulni. Sőt, a két stílus egymást kiegészítve, felerősítve jelenik meg, amit úgy is emlegetnek, hogy a „flat 2.0” korszaka, vagy a „semi-flat design” korszaka.
A tervezők az új évben nem riadnak vissza az élénk, dinamikus, hangsúlyos színátmenetek alkalmazásától sem.
Két élénk szín használata (Duotone)
A technika korábban a nyomtatásban volt népszerű, azonban online is elterjedté vált az utóbbi években. Vizuálisan mindenképpen kiemelkedő megoldás, és viszonylag könnyen elkészíthető Photoshop vagy más képszerkesztő használatával. Előnye, hogy nem csak nagy kijelzőkön, hanem mobilokon is jól mutat a duotone megjelenés.
A két élénk szín kombinációját a domináns kép elkészítésénél érdemes használni. Lényege, hogy az adott fotói színeit kikapcsoljuk, majd egy kéttónusú hatást húzunk rá, melyek jól visszaadják a kép hangulatát.
Overlay használata
Elsősorban weboldalon használandó technika, melynek lényege, hogy egy meglévő képre vagy videóra egész egyszerűn ráhúzunk egy félig átlátszó színt. Ezzel a megoldással erősíthetjük a meglévő fotó hatását, illetve befolyásolhatjuk az általa kiváltott érzelmet.
Erőteljes fotók és letisztult szöveg
Ez a trend már régóta az egyik vezető a grafikai design világában. A látványos fényképek és a „sima” szöveg kombinációja ugyanis egy tisztán értelmezhető üzenetet közvetít anélkül, hogy untatná a közönséget. A „merész és letisztult” kifejezetten hatásos az olyan embereknél, akik figyelmét nehéz huzamosabb időre lekötni, illetve azoknál, akik nem szeretnének túl sok időt eltölteni a lényeg keresgélésével. A megfelelően kombinált fényképek és szövegek ragyogó kontrasztot eredményeznek, és árad belőlük az igényesség és az izgalom.
Ez a stílus remekül alkalmazható vizuális hirdetésekben, közösségi média promóciókban, és olyan grafikai elemekben, amelyek célja kis mennyiségű információ érthető, gyors kommunikációja.
Hangsúlyos tipográfia, talpas betűtípusok
Mivel a cégek arculatukat az offline és online felületeken is kommunikálják, a designereknek olyan megoldásokat kell találniuk, melyek mindenhol jól mutatnak. Ezért a nyomtatott anyagokhoz kapcsolódó tipográfiai megoldások megjelennek az online felületeken is: előkerülnek a talpas betűtípusok, a művészi fontok, a merészebb, kreatívabb elrendezések. Sőt, a betűméretek is látványosak lettek, feltűnőek, hangsúlyosak, kontrasztosak.
Egyedi illusztrációk
Az egyedi illusztrációk, művészi alkotások egyfajta vizuális nyelvként működnek, megszemélyesítik az adott márkát. A vállalatok egyediségre törekednek, saját megoldásokra, nem sablonos, internetről letölthető grafikákkal akarnak kommunikálni. A designerek kreativitására az új évben mindennél nagyobb szükség lesz.